Pięć wielkopolskich stadionów. W Kaliszu wybrałem się na taki z welodromem, nowy obiekt lekkoatletyczny i wciśnięte niemal pomiędzy boisko Prosny. Do Kleczewa pojechałem na trzecioligowe starcie drużyny, która działa dzięki kopalni. W Nowych Skalmierzycach zaskoczyła mnie żużlowa historia.
Więcej wpisów o moich piłkarskich podróżach w tej kategorii.
Żeby być na bieżąco, pamiętaj o Facebooku i X (twitterze).
Stadion Sportowy w Kaliszu
Na początku XX wieku tor kolarski wokół boiska był oczywistością dla francuskiego lub włoskiego architekta. Niedawno opisywałem obiekty we włoskim regionie Emilia-Romania, gdzie każdy obiekt miał welodrom. Podobnie w Lyonie i w Paryżu.
Doszukałem się, że tor przy dzisiejszym Wale Matejki nie był pierwszym w mieście. Jeszcze w XIX wieku, na ziemnej nawierzchni, ścigano się na torze w Noskowie. Drugi tor, drewniany, istniał między dzisiejszymi ulicami Częstochowską i Bankową.
Stadion Sportowy w Kaliszu otwarto w 1927 roku, a tor kolarski o długości 500 metrów jest najstarszym w Polsce. Występowali tu piłkarze KKS, a następnie KKS 1925 Kalisz.
Stadion Miejski w Kaliszu
W latach 50. stadion zbudowano dla Calisii. W 1981 roku rozegrano tutaj finał Pucharu Polski (Legia Warszawa – Pogoń Szczecin 1:0). Dziś służy II-ligowej drużynie KKS 1925 Kalisz.
Całkowita przebudowa to lata 2011-17. Przedremontowa rzeczywistość skrzeczała mocno. Potem remontem zajmowało się m.in. CBA, ale obiekt, choć niespójny, udało się dokończyć.
Zobacz także: Wimbledon wrócił do domu [Z PODRÓŻY]
Kleczew
W Kleczewie, 20 km od Konina, mieszka 4 tys. osób. To tutaj znajduje się główna siedziba Kopalni Węgla Brunatnego „Konin”. Jak na rozmiar miejscowości, drużyna piłkarska gra bardzo wysoko – w III lidze. Od ponad 10 lat, co roku kończy sezon w górnej połówce tabeli. Oprócz gminy (która ma pieniądze dzięki kopalni) głównym sponsorem jest producent plandek samochodach.
Stadion na 800 w zupełności wystarcza na 4. poziom rozrywkowy.
Zobacz także: Charlton i odzyskana Dolina [Z PODRÓŻY]
Nowe Skalmierzyce
Nowe Skalmierzyce to dziś 4-tysięczne miasto graniczące z Kaliszem. Teren pod boisko przekazał właściciel Śliwnik Wincenty Niemojowski. Oprócz działki koło nieczynnych torów dorzucił też kilka furmanek ziemi. Stadion dla wielosekcyjnego klubu był gotowy w 1928 roku. Dwa lata później Pogoń stała się częścią Kolejowego Przysposobienia Wojskowego. Dziś Pogoń gra w III lidze.
W latach 50. wokół boiska ścigali się żużlowcy Kolejarza Skalmierzyce.
Zobacz także: Warta w Grodzisku i ruiny w Poznaniu [Z PODRÓŻY]